MNB: 8 százalékkal nőtt a személyautók átlagos kgfb-díja tavaly a negyedik negyedévben
A személyautók átlagos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díja 8 százalékkal emelkedett tavaly a negyedik negyedévben az előző év azonos időszakához képest, miközben a kárráfordítások 13 százalékkal nőttek – közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a friss kgfb-indexe alapján pénteken az MTI-vel.
Tavaly év végén 47 300 forint volt a személyautók éves átlagos kgfb-díja, ami 1 százalékos növekedés az előző negyedévhez képest.
A vidéki autósok átlagos, 43 900 forintos díja több mint 22 ezer forinttal marad el fővárosi, mintegy 66 500 forintos kgfb-díjaktól. Éves alapon mind a fővárosi, mind a nem budapesti szerződéseknél 8 százalékos volt a növekedés, hasonlóan az országos átlagdíj-emelkedéshez.
Ezt lényegesen meghaladó mértékben, 13 százalékkal emelkedtek a kárráfordítások egy év alatt. A jelenség hátterében már kevésbé azonosítható a koronavírus-járvány miatti lezárásokat követő intenzívebb járműhasználat hatása (vagyis a megnőtt járműforgalom miatti több káresemény), sokkal inkább a szervíz- és alkatrészdíjak drágulása, és külföldi alkatrészek beszerzésénél a devizaárfolyam-változás játszhatott szerepet – mutattak rá.
Az enyhén növekedő díjak és a magasabb ütemben bővülő kárkifizetések eredményeként az MNB személyautókra számított korrigált kgfb-indexe (amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be) csak enyhén változott. A korrigált index 2021 első negyedévében állt a csúcson, azóta jobbára csökkenés tapasztalható, 2022 negyedik negyedévére visszatért a járvány előtti szintre. Ez az index szolgál arra, hogy az árváltozások indokoltságát mérje – olvasható az MNB közleményében.
A jegybank 2021-től negyedévente teszi közzé a kgfb-díjak és károk alakulását bemutató indexét, az általa működtetett, a biztosítók adatszolgáltatásán alapuló Központi KGFB Tételes Adatbázis (KKTA) segítségével.
A kgfb-index rendszeres közzététele a fogyasztók és a közvélemény pontos, átlátható tájékoztatását és a verseny élénkülését segíti elő – jelezte az MNB.
Ismét hajók segítik a Lánchíd felújítását
Ismét bárka dolgozik a Lánchíd lábánál, arról emelik vissza a helyükre a műemléki elemeket, vasöntvény konzolokat és mellvédeket – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénteken az MTI-vel.
A közlemény szerint az átkelő felújítása ütemezetten, az eredeti tervek szerint halad. A teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület, gyalog csak a felújítás utolsó szakaszának lezárulta után, előreláthatólag idén ősszel lehet átkelni rajta.
Március 20-tól a jelenleginél is több busz közlekedhet a hídon, hogy még könnyebb legyen az átjárás Buda és Pest között – jelezték.
A tájékoztatás szerint két hajó – egy bárka és egy tolóhajó – segítségével kerülnek a helyükre a daruval mozgatható, óriási műemléki öntöttvas elemek. A pesti konzolokat, vagyis tartóelemeket már tavaly visszaépítették a pilonra, most pedig elsőként a budai pilon öntöttvas konzoljait emelték a helyükre a bárkára szerelt autódaru segítségével.
Ezután a Lánchíd díszes mellvédei következnek, azok – a konzolokhoz hasonlóan – a csepeli festőüzemben kapták meg a korrózióvédelmi rétegeket. „A projekt során 8 íves mellvédöntvényt a Lánchíd 1914-1915-ös megjelenéséhez illeszkedően – archív fotók alapján rekonstruálva – újonnan gyártottak”. A megújult hídkorlátok felszerelése már elkezdődött – ismertették.
Közölték azt is, hogy a kivitelező A-Híd Zrt. szakemberei ütemezetten haladnak a pályaszint alatti kőfelületek restaurálásával is. Miután végeztek a kövek pótlásával és javításával, a pilonok jégtörői körül már hozzáláttak az állványzat bontásához. Megújult a budai pilon alsó, parti oldalán lévő vízmérce is: újra felvésték azokat a rovátkákat, amelyeket az elmúlt évtizedekben teljesen elkoptatott a víz – tudatta a BKK.
A szakemberek folyamatosan dolgoznak a hídfőhelyiségekben, a pesti és a budai hídfő lánckamráiban, illetve lánccsatornáiban. Miután a láncok és a lehorgonyzó tömbök már megújultak, a közlekedők előtt rejtett terekben most többek között a szigetelés készül. Ez idő alatt elkezdődött a hídfőknél áthaladó gyalogos, illetve gyalogos-kerékpáros aluljárók homlokfelületi köveinek beépítése is.
A projekt végéig mindemellett tovább dolgoznak a változtatható színképű díszvilágítás felszerelésén, elkészítik a járdák burkolatát, valamint gyalogos-átkelőhelyet létesítenek a pesti hídfő északi és déli járdája között – tudatták.
A Lánchíd felújítása miatt a BKK buszaival a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között – mindkét irányban – díjmentes az utazás.
A tervek szerint 2023 őszéig tartó kivitelezéssel kapcsolatos hírek, információk és aktualitások a www.lanchid.hu oldalon folyamatosan nyomon követhetők – írták a közleményben.
A világ legjobbjai között vannak a magyar diákok
Korosztályukban a világ legjobbjai közé tartoznak a magyar diákok, ezt bizonyítják a nemzetközi tudományos diákolimpiákon elért eredmények is – hangsúlyozta Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár, aki a 2022-es tudományos diákolimpiákon eredményesen szereplő tanulókat és felkészítő tanáraikat köszöntötte pénteken Budapesten.
A Belügyminisztériumban tartott ünnepségen az államtitkár kiemelte: szívből gratulál a tanulóknak a szép eredményhez, amelyet a korábbi évekhez képest nehezített körülmények között sikerült elérniük. Szerte a világban nagy erőfeszítések történnek annak érekében, hogy a tudományos megméretéseken aktívabb legyen a részvétel – mutatott rá, jelezve: a tavalyi versenyeken a korábbiaknál több ország szerepelt, s a diákoknak több versenyben, erősebb mezőnyben kell helytállniuk.
A magyar diákok összesen 7 arany, 13 ezüst és 20 bronzérmet szereztek tavaly, ez minden idők egyik legjobb eredménye – húzta alá Maruzsa Zoltán.
Az államtitkár megköszönte a tanulók családjainak támogatását, valamint a pedagógusok és mentorok áldozatos munkáját is. Akik inspirálták és segítették a tehetséges fiatalokat, hogy nemzetközi mezőnyben is a legjobbak közé kerüljenek – tette hozzá.
Kijelentette: a tehetség gondozása évszázadok óta a magyar oktatás egyik legfontosabb feladata, amelynek ellátását jelenleg is széles intézményhálózat szolgálja. Felsorolása szerint többek közt az Arany János Tehetséggondozó Program, az elitgimnáziumok hálózata, a szakkollégiumok és versenyek is szolgálják a tehetséges fiatalok megtalálását és képességeik, tehetségük kibontakozását.
„Ne feledjük, a zseni húsz százalék inspirációból és nyolcvan százalék perspirációból – azaz izzadságból – tevődik össze, vagyis az elismerés elsősorban a titeket illet, kedves versenyzők” – idézte Umberto Eco szavait az államtitkár. Hozzátette: biztos benne, hogy „itt a teremben ül legalább két tucat leendő egyetemi tanár, kutató, innovátor, akik nagy dolgokra hivatottak”.
Legyenek büszkék az elért eredményeikre, kívánom, hogy érjék el a céljaikat – zárta beszédét az államtitkár, aki az ünnepségen elismerő okleveleket adott át a tudományos versenyeken eredményesen szereplő diákoknak és felkészítő tanáraiknak.
AM: két év alatt közel 20 tonnányi illegális szemetet szállítottak el az erdőkből
Az állami erdőgazdaságok kiemelt figyelmet fordítanak az általuk kezelt erdőterületek hulladékmentes állapotban tartására, 2020-tól 2022 év végéig közel 20 tonnányi illegális szemétlerakatot szüntettek meg az erdőkben – közölte az Agrárminisztérium (AM) pénteken az MTI-vel.
A közlemény szerint az állami erdőgazdaságok elkötelezett hívei a természeti környezet megóvásának, magas szakmai színvonalon gyarapítják és felügyelik Magyarország természeti örökségét.
Nincs annál szomorúbb látvány, mint amikor az ember a családjával kirándul és az erdőben szeméthalmokat, illegális hulladék lerakatokat talál. A Tisztítsuk meg az Országot! projekt keretében az erdők, mezők is mentesülnek a hulladéktól, mert a programba bekapcsolódtak az állami erdészeti társaságok is a kezelésükbe tartozó területek illegális hulladéktól való mentesítésével – írták.
A program lebonyolítása érdekében jött létre a HulladékRadar applikáció, amellyel az erdő látogatói az erdőben elhelyezett és észlelt illegális hulladék alapadatait és helyszínét is bejelenthetik. Az alkalmazást használók jelzései nyomán eddig 2728 köbméter illegális hulladékot, míg a társaságok által felfedezett illegális lerakóhelyekről az állami erdőgazdaságok további 16 465 köbméter szemetet és veszélyes anyagot szállítottak el. Sajnálatos módon azonban az elmúlt években tovább nőtt az illegális lerakatok száma – tették hozzá.
A NEFAG Zrt. kezelésében lévő, Csemő határában található erdőterület szegélyén a napokban több hordónyi azonosítatlan – feltételezhetően veszélyes hulladékanyagot találtak az állami erdőgazdaság munkatársai. A hordók közelében több ládányi egyéb, szintén a környezetre ártalmas anyagot is leraktak. Az illetékes hatóságokkal együttműködve a vizsgálatok alapján kiderült, hogy számos a környezetre rendkívül veszélyes anyag került kihelyezésre, melyek elszállítása és ártalmatlanítása megtörtént. A kihelyezett anyagokok között kadmium-klorid, higany, salétromsav, ólom-acetát volt.
A gyors észlelésnek és beavatkozásnak köszönhetően az anyagok nem károsították a környezetet. A rendőrség bűnügyi szemlebizottsága is megvizsgálta a helyszínt és hivatalból indított eljárás keretén belül jelenleg is nagy erőkkel folyik a nyomozás az elkövető(k) ellen. Az illegális hulladéklerakás szabálysértésnek, vagy akár bűncselekménynek is minősülhet Magyarországon. A veszélyes hulladék illegális elhelyezésének büntetése már öt évig terjedő szabadságvesztés is lehet.
Aki illegális szemétlerakatot észlel, jelezze a HulladékRadar applikáción keresztül – kéri a közleményben az AM.
A tagállamok elhalasztották a belsőégésű motorok 2035-től való kivezetéséről szóló szavazást
Németország kérésére az Európai Unió Tanácsa elhalasztotta az új gyártmányú benzin- vagy dízelmotoros autók értékesítésének 2035-től való betiltásáról szóló végszavazást – tájékoztatott az uniós tanács elnökségét januártól féléven át betöltő Svédország illetékes diplomatája pénteken.
A név nélkül nyilatkozó diplomata brüsszeli újságíróknak elmondta, Németország további biztosítékokat szeretne kapni Brüsszeltől arra vonatkozóan, hogy 2035 után is használhatók szintetikus üzemanyagok a gépjármű-motorokban.
Tájékoztatása szerint az EU szakminiszterei kedden szavaztak volna a jogszabályról, azonban a tagállamok EU-nagykövetei úgy döntöttek, hogy visszatérnek a kérdésre, és egy későbbi ülésre halasztják a szavazást.
Volker Wissing német közlekedési miniszter korábban kijelentette: országa mindig is világossá tette, hogy az Európai Bizottságnak javaslatot kell benyújtania arra vonatkozóan, hogy 2035 után hogyan lehetne szintetikus üzemanyagokat használni a belsőégésű motorokban.
Az Európai Parlament és a 27 uniós tagállam október végén jutott megállapodásra a belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítésének 2035-től való betiltásáról. Az egyezség részét képezi az unió azon törekvésének, hogy lehetőleg nullára csökkentsék a közlekedés károsanyag-kibocsátását az EU-ban. Az EU klímaváltozás elleni intézkedéscsomagja keretében a károsanyag-kibocsátást 2030-ig 55 százalékkal tervezik csökkenteni az 1990-es évek szintjéhez képest, míg a klímasemlegességet 2050-re érnék el.
A rendelkezés szerint a gyártók a következő évtized közepétől csakis olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazhatnak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat. A belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítésének tilalma azonban heves vitákat szült a jelentős autóiparral rendelkező Németországgal. Olaszország, Lengyelország és Bulgária is fenntartását fogalmazta meg az intézkedéssel kapcsolatban.
Fokozott ellenőrzést tart a rendőrség hétfőtől a közutakon
A passzív biztonsági eszközök használatát ellenőrzik a rendőrök hétfőtől a közutakon egy európai szintű akció keretében – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) pénteken a police.hu oldalon.
A közlemény szerint a Magyarország teljes területére kiterjedő, egyhetes akció során elsősorban a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszer, valamint a segédmotorosok és a motorkerékpárosok esetében a bukósisak használatát vizsgálják a rendőrök.
Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (Roadpol) „Seatbelt” (biztonsági öv) elnevezéssel hirdetett a jövő hétre fokozott ellenőrzést, amelyhez a magyar rendőrség is csatlakozik – olvasható a police.hu-n.