„Év végén megkezdődik a Credobus első, elektromos meghajtású autóbuszának gyártása, ezzel mérföldkőhöz érkezik a győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport 1,1 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projektje” – áll a vállalat közleményében. A Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. és a Kravtex Kft. konzorciuma mintegy 1,1 milliárd forint összértékű, elektromos buszfejlesztési projektet indított 2021-ben. A projekthez a buszgyártó 400 millió forintos támogatást nyert a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal ún. „Piaci KFI” felhívása keretében, ehhez kapcsolódik egy mintegy 700 millió forintos önrész.
Mint a gőzgépet a belső égésű motorok
Tormássy Attilát, a vállalat értékesítési és marketing vezetőjétől arra kértük, foglalja össze, miért tekinthető fontos mérföldkőnek e projekt. A szakember szerint az e-mobilitás térnyerése ahhoz mérhető előrelépés, mint amikor a gőzgépeket felváltották a belső égésű motorok.
„Az e-buszok teljesen új utazási- és vezetési élményt nyújtanak, lokálisan zéróemissziósak és rendkívül csendesek. Azzal, hogy a Credobus elektromos buszokat fejleszt és gyárt, hozzájárul, hogy Magyarország az elektrifikációs forradalomban is megőrizze járműipari munkahelyeit” – fogalmazott Tormássy Attila, aki szerint a projekt során létrejövő termékek kedvező piaci fogadtatás esetén segítik a meglévő munkahelyek megőrzését és természetesen újakat is teremthetnek.
Ultrakönnyű e-busz család
„A szóló és csuklós, akkumulátoros Credobus Econell Next modellekkel világviszonylatban is az első ultrakönnyű e-busz család jön létre. Az alacsony járműtömegnek köszönhetően az elektromos Credobusok egységnyi hatótávhoz számottevően kevesebb energiát fognak felhasználni, csökkentve a beépített akkumulátorkapacitást és az erőművi emissziót.
Az ultramodern hajtásrendszer teljesen új utazási- és vezetési élményt biztosít. Az e-autóbuszok városi környezetben sokkal dinamikusabbak, miközben szinte teljesen hangtalanok és rezgésmentesek. Nem beszélve a lokálisan zéróemissziós működésről és a mérsékelt fékporképződésről” – áll a közleményben.
A modellcsalád ugyanolyan formavilággal és szolgáltatáskínálattal kerül a piacra, mint a 2021-től bemutatkozó Econell Next típusok: „ilyen az ultragyors töltési lehetőség, a vezetői asszisztensrendszerek (ADAS), a virtuális műszerfal, az elektronikus rögzítőfék, illetve az eső- és fényérzékelő. Az utasok kényelmét és biztonságát USB-töltők, ultraszéles utasinformációs monitorok, Full LED világítás és antivirális klíma szolgálja”.
Magyar gyártmány
„A vadonatúj elektromos Credobusok hozzájárulnak, hogy Magyarország az elektrifikációs forradalomban is megőrizze járműipari munkahelyeit. A cégcsoport saját maga fejleszti és gyártja az önhordó vázszerkezeteket és fém alkatrészeket, és további, közel 100 magyar vállalkozás készít különböző beépülő komponenseket. Ezen kívül a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is, beleértve például a hajtásvezérlést és a telemetriát, Magyarországon zajlanak” – olvasható a vállalat honlapján.
Buszok az egész régiónak
A Kravtex-Kühne Csoport közlése szerint 2020 és 2022 között az Európai Unióban megduplázódott az elektromos járművek aránya az újonnan regisztrált városi buszok között, a jelenlegi harminc százalékos részesedés az évtized végére száz százalékra növekedhet. Az elektromos Credobus Econell Next autóbuszok ultrakönnyű konstrukciójukkal és kiváló ár-érték arányukkal nemcsak hazánkban, hanem a kelet-közép európai régióban is sikerre számíthatnak.
„Magyarországon jelenleg több, mint 50 milliárd forintra lehet pályázni a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban elektromos meghajtású autóbuszok beszerzésére. A pályázatok korábbi fordulójában döntően külföldi gyártmányú autóbuszok beszerzése valósult meg. A Credobus új modelljei ezt a trendet változtathatják meg, újabb szegmensben csökkentve az ország import-kitettségét. A Credobus Econell 12 Next szóló elektromos autóbusz prototípusa várhatóan 2023 II. félévében, a csuklós Credobus Econell 18 Next busz pedig 2024 első felében fog elkészülni. A Kravtex-Kühne Csoport már vizsgálja a lehetőségét, hogy hidrogén üzemanyagcellás autóbusszal bővítse előkészületben lévő e-busz választékát” – olvashatjuk a jövőre vonatkozó terveket.