HalásziKÖZéletSzigetKÖZélet

Magyar keréknyomok Afrikában

Zoltán először 2017-ben járt a földrészen, akkor maszáj bomába is ellátogatott. Namanga közelében.


A halászi Papp Zoltán nyakába veszi Afrikát, hogy megvalósítsa álmait. A több mint kéthetes út során Tanzánia fővárosába látogat, ahol egy bicikliszerviz beindításában működik majd közre, illetve a határmenti kisvárosba, Namangába megy, ahol tovább dolgozik teherbiciklis projektjén, melynek célja, hogy a háromkerekű járgány enyhítse pl. az ivóvíz beszerzésének napi szintű problémáját. 

Papp Zoltán Halászin lakik feleségével és lányaival, akik támogatják a céljai megvalósításában. Nem kis fába vágta a fejszéjét, teherbicikli építésébe fogott, hogy ezzel segítsen az afrikaiak mindennapos problémáján: a vízhordás nehézségein.

A Cargobike for Africa projekt keretében Zoltán saját maga kifejlesztett egy prototípust, amely akár a súlyos vizes kannák szállítására is alkalmas lehet. Önkéntes alapon, saját költségén többször is kiutazott Tanzániába, hogy ott a helyiek körében népszerűsítse a teherbiciklikészítés fortélyait, illetve támogasson egy iskolát.

A gyerekek vihetnek magukkal haza az iskolából ivóvizet.


Szervizelés a fővárosban

Zoltán ma (szeptember 2-án) vágott neki az útnak, s szeptember 19-én tér majd haza. Már tavasszal szeretett volna kiutazni Afrikába, eredetileg úgy volt, hogy az Afrikáért Alapítványon keresztül idegenvezetőként fog turistákat kalauzolni, ám közbeszólt a világjárvány. Ez a negyedik alkalom, hogy a halászi kalandor az említett földrészre látogat. Először 2017-ben járt itt.

„Budapestről indulok, csütörtökön pedig Tanzánia fővárosában, Dar el Salaamban fogok landolni. Az első héten az Afriroots túraszervező csapata vendégeként Dar es Salaamban egy bringaszerviz beindításában segítek, eszközökkel és tanfolyam megtartásával” – magyarázta Zoltán, aki az interneten ismerkedett meg korábban a kerékpáros közösség vezetőjével, akinél most lakni fog az egy hét során.

A férfi egy turizmussal foglalkozó cég vezetője, s kiderült, sokan vesznek az ismeretségében biciklit, viszont nem találnak senkit, aki karbantartaná, megszerelné a kétkerekű járgányokat, innen jött a szerviz ötlete.

„Viszek szerszámokat magammal, illetve megtanítom két-három embernek a bicikliszerelést, hogyan lehet egy-egy meghibásodást javítani, a bringákat karbantartani, s persze remélem, időközben szerveznek olyan kerékpáros vagy akár bakancsos túrát, amihez én is csatlakozhatok” – vázolta terveit Zoltán, bár hangsúlyozta, Afrikában semmi sem úgy van, ahogyan az ember előre elgondolja, „minden spontán történik”. 

Az első afrikai prototípust 2017 novemberében a helyiekkel közösen építették meg a halászi önkéntes tervei alapján.


Naptűzhellyel segítené a helyieket

Egy hét után a határszéli Namangába buszozott, majd átszelve az országot, hogy meglátogassa az iskolát, ahol már többször is járt, önkéntes alapon az árvaház festésében segédkezett, de padokat, székeket is javított a helyi iskolában. Az önkéntesnek jó kapcsolatot sikerült kialakítania az iskolaigazgatóval, Emmanuellel és az egykori tanárnővel, Jedyvel. 

„Túrám második felét kedvenc helyemen, Namangában töltöm. Használt bringaboltot és kerékpárjavító műhelyt alapítunk a korábban megismert helyi partnereimmel. Ez utóbbi közvetve kapcsolódik „Cargobike for Africa” projektemhez is, mert ebben az üzletben tudjuk a teherbiciklit is népszerűsíteni.”

Sajnos most nincs módja arra, hogy sok adományt vigyen, viszont mindenképp szeretne valahogyan segíteni az ottaniaknak. 

Korábbi látogatásakor két focikaput készített a gyerekeknek vasból, most egy naptűzhely megvalósítása lenne a célja.

„Képzelj el egy nagy, másfél méter átmérőjű tányért, aminek tükrös a belseje, és fölé lehet helyezni lábast, vizet forralni, főzni. A dunaszigeti ökoparkban is használunk ilyen berendezést, én Afrikában megpróbálom ezt megvalósítani, csak ott alkalmazkodni kell az ottani körülményekhez. Az alternatív tűzhelyet rozsdamentes lemezből kell elkészíteni, viszont ez nehezen beszerezhető és megmunkálható, így öntapadós tükörmatricát viszek magammal” – részletezte Zoltán, aki ilyen módon szeretné segíteni a namangaiakat, viszonozni a helyiek vendégszeretetét. 

A Cargobike gyártáspróba eredményei a helyi iskola tanulóival 2019 novemberében.

Afrikai élmények online 

„Mint korábbi útjaimon, most is számítok rá, hogy új ismeretségek köttetnek és kalandos-vicces helyzetek alakulnak, ezért akinek van kedve, tartson velem nap mint nap a „Bringa kalandok Afrikában” című csoportban a Facebookon, és drukkoljanak, hogy minél több (kerék)nyomot hagyjak Afrikában” – zárta szavait a halászi önkéntes.

A teherbicikli projektről bővebben a „Cargobike for Africa” című közösségi oldalon tájékozódhatnak az érdeklődők: https://www.facebook.com/cargobikeforafrica

További cikkek
KÖZéletKÖZkincsKÖZösség

VinÓvár Weekend - Egy hétvége, tele pohárnyi örömökkel Mosonmagyaróváron

A szeptember 20-án és 21-én megrendezésre kerülő VinÓvár Weekend neve sokaknak ismerősen…
Read more
KÖZéletKÖZkincsMosonmagyaróvárSzigetKÖZélet

Magyar Tudományos Akadémia Kiváló Kutatóhely minősítést kapott a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft.

A Magyar Tudományos Akadémia Elnöksége a Kutatóhelyeket Minősítő Tanács javaslata alapján…
Read more
KÖZéletKÖZlekedésMosonmagyaróvárSzigetKÖZélet

Átadták a mosonmagyaróvári déli tehermentesítő út 1-es és 86-os út közötti szakaszát

Május 3-án, pénteken átadásra került a Mosonmagyaróvár déli tehermentesítő út 1. számú…
Read more

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük