Az online oktatás előnyei és hátrányai egyre élesebben kirajzolódnak az érettségihez közeledve, pedagógusok és diákok együttes erővel próbálnak szembenézni az előttük álló feladatokkal. A mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnázium egyik tanárával és két tanulójával beszélgettünk a témáról.
A világ országainak oktatási rendszerei kisebb-nagyobb megszakításokkal már lassan egy éve átálltak a távoktatásra, az érettségihez közeledve a végzős diákok és az őket tanító pedagógusok olyan kihívásokkal néznek szembe, melyekre mindeddig egyáltalán nem volt precedens. Az online oktatás előnyeiről, hátrányairól, technikai részleteiről beszélgettünk Pap Évával, a mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnázium matematika tanárával, illetve Fóris Viktória és Hanaszek Angyal érettségire készülő diákokkal.
„Az iskolánkban nagyon jól szervezett az online oktatás.” – kezdte a beszélgetést a tanárnő.
„A tanév elején készült egy külön órarend a digitális munkarend idejére, valamint létrehoztunk egy intézményi Google Tantermet, ahol a tanulócsoportokkal megosztjuk a feladatokat, és a beágyazott videóhívás funkcióval videóórákat is tudunk tartani.”
Mindezek nem csak azt teszik lehetővé, hogy az oktatók hatékonyan átadják a tananyagot, hanem ahhoz is jelentősen hozzájárulnak, hogy mind a tanárok, mind a diákok egy kiszámítható rendszer részeként működjenek együtt.
A távoktatásban a tanulók felelőssége rendkívül megnő, a motiváltabbak ugyanúgy, néha akár jobban is teljesítenek, a kevésbé motivált diákok azonban a közvetlen tanári felügyelet hiánya miatt hajlamosabbak a helyzettel való visszaélésre.
„Matematika tanárként leginkább a számonkérés és dolgozatíratás bizonyult nehézkesnek.” – magyarázta Éva.
„Ameddig erre volt mód, a felmérőket személyesen írattattam meg az iskolában, de most ezek is videóórán történnek. Nehezebb a fegyelmezés és a puskázás megakadályozása, emellett a dolgozatok javítása is számottevő többletmunkával jár.”
Éva érettségiző csoportja tudatosan készül a vizsgákra.
„Végzős diákjaimmal nagyon jól tudok haladni a digitális oktatásban. A videóórákon közösen gondolkozunk, kérdéseket tesznek fel, ezenfelül egy digitalizáló táblát is használok, amire speciális tollal írok, szóval így online formában is mindenki láthatja a táblát.” – részletezte a tanárnő.
Fóris Viktória és Hanaszek Angyal végzős diákok, mindketten úgy gondolják, hogy a távoktatás egyaránt jár némi előnnyel ás hátránnyal is. Pozitívumként tekintenek arra, hogy az új körülmények megtanították őket arra, hogy jobban tervezzenek és osszák be idejüket, viszont így a halogatásra is hajlamosabbak bizonyos szituációkban.
Viktória elmondta, hogy a tantermi oktatást minden esetben hatékonyabbnak tartja.
„Többször előfordult már, hogy lassú volt az internet, illetve a beadandók megírása is több időt vesz igénybe, mivel a tanároknak is korlátozottabbak a számonkérési lehetőségei. A feleletek száma meglehetősen lecsökkent, így a szóbeli érettségire való felkészülés is nehézzé vált.”
Angyal úgy véli, az online oktatás és az érettségire való felkészülés kevésbé van összhangban egymással.
„Tanáraink minden tőlük telhetőt megtesznek, de az új digitális rendszer még nem teljesen forrta ki magát. Egy egész tanévet online végzünk el, ami egyrészt hatalmas akaraterőt igényel, másrészt jelenleg a személyes konzultáció opciója sem jöhet szóba.”
Viktória és Angyal abban reménykednek, hogy kapnak majd némi enyhítést az érettségivel kapcsolatban, hiszen bár a távoktatás minden szereplője próbál a lehető legjobban teljesíteni, a hagyományos oktatás előnyei mérvadónak bizonyultak a záróvizsgákra való felkészülésben.
