2020.10.20.

SzigetKÖZélet média

Negyed óra relaxáció két óra alvással is felérhet


Hogyan sajátíthatjuk el a relaxáció tudományát? Miként tudunk a legkönnyebben feszültségtől és szorongástól mentes állapotba kerülni?

Szabó Vanda pszichológust kérdeztük a napjainkban egyik legelterjedtebb technikáról, az autogén tréningről.

Napjainkban egyre elterjedtebb a relaxáció elsajátítása. A pszichológiában azt az érzelmi állapotot jelenti, amikor az adott személy megszabadult a feszültségektől, melyeknek forrása lehet a harag, a félelem, vagy a szorongás – olvasható az Oxford szótár 2014-es kiadásában.

De miért akarnak egyre többen olyan állapotba kerülni, amikor az elme és a test mentes a feszültségektől és a szorongástól? Szabó Vanda pszichológust kérdeztük, aki nemrégiben indította első kismamáknak szóló csoportos autogén tréningjét. Ez a fajta képzés forradalmi újítása a passzív koncentráció, melynek elsajátítása révén a gyakorlatot végző önállóan is képes az ellazult mentális állapot elérésére.

„Az autogén tréning egy elismert relaxációs technika” – kezdte Vanda.

„Nagyon sok pozitív hatása van testi és lelki szinten. Megtanuljuk ellazítani az izmainkat, ami beindítja a szervezet önszabályozó mechanizmusait, amit számos pozitív változás követ, és ezek által harmonikusabb lesz az ember” – folytatta a pszichológus, aki szerint 10-14 alkalom alatt elsajátítható a technika.

„Úgy képzeljük el, mint az alváshoz hasonló tudatállapotot. Nem könnyű az embernek befelé figyelni, ezért a relaxációt gyakorolni kell. A cél a tréning végén, hogy mindenki önállóan tudjon elmélyülni, akár egy parkban, vagy a buszon ülve” – emelte ki Vanda, aki szerint egy 15-20 perces relaxáció felérhet akár egy két órás alvással is.

Ahhoz, hogy valaki elsajátítsa a technikát, érdemes részt vennie az előbb említett tréningen, ami egy vezetett relaxációból és az azt követő élményfeldolgozásból áll.

„Ki milyen képeket, színeket látott, milyen érzéseket élt át a relaxáció során. Ezekkel dolgozunk asszociációkon keresztül. A csoportos foglalkozás pedig azért előnyös, mert már akkor is dolgozunk magunkon, amikor a csoport többi tagja dolgozik az aktuális témáján” – fogalmazott Vanda.

Hozzátette: a tréning egyik fontos célja az önismeret fejlesztése egy támogató közegben.

„Nagyon sok betegség lelki eredetű, s egyre több kutatás bizonyítja be, hogy a stressznek és a szorongásnak milyen negatív hatásai vannak szervezetünkre. Az autogén tréning viszont segíthet a feszültségcsökkentésben”.

Vanda nemrégiben indított egy kifejezetten kismamáknak szánt autogén tréninget is. Mint mondja, úgy építette fel a tematikát, hogy az mindenképpen megerősítésként szolgáljon a leendő anyukáknak a szüléssel, terhességgel, a babavárással kapcsolatban.

„A tréning erősíti a baba-mama kapcsolatot, a kismama jobban tudja kezelni a terhesség során fellépő hormonális változások testi-lelki hatásait, s segít elengedni a kismamák terhességgel kapcsolatos szorongásait” – magyarázta Vanda.

Megosztom: