Az utakat jól ismerő Gráczol Gábor autósoktató megmutatja, hol legyünk különösen is résen, ha Mosonmagyaróváron közlekedünk.
Mosonmagyaróvár különleges hely, és nem csak a vár, a termálfürdő és a környék természeti kincsei révén, hanem a közlekedés tekintetében is. A város két országhatár közvetlen közelében helyezkedik el. Ráadásul két főváros is könnyen elérhető innen, Bécs 76, míg Pozsony mindössze 33 kilométerre fekszik. A földrajzi adottságok mellett a környékre települt gyárak és vállalkozások is jelentős tömeget vonzanak. Rengeteg új lakópark épült gyors egymásutánban. Gráczol Gábor, a helyi Mazsola Autós Tanoda oktatója többek között ezekben látja annak okait, hogy mára jelentősen emelkedett a városi forgalom. A szakemberrel összeállítottunk egy gyűjteményt azon mosonmagyaróvári helyszínekből, ahol nagyobb odafigyelést igényel a közlekedés – és az oktató azonnal megoldási javaslatokkal is szolgál.
Az autópályánál
Az elmúlt években történtek apró változtatások, egy két kereszteződésben például lámpás forgalomirányítás és új körforgalom épült. Megépítették a déli elkerülőt, ami egy kicsit csökkentette az átmenő forgalmat. Ez ugyan jó dolog, de azt tapasztalom, hogy a 86-os főút és az autópálya csomópontjánál rendszeres a balesetveszélyes helyzet kialakulása. Sokszor látom, hogy a sofőrök, főleg az ezt a helyet nem ismerő külföldiek, nem használják a gyorsítósávot, hanem Jánossomorja irányából egyből a Mosonmagyaróvárra haladó forgalmi sávba sorólnak, függetlenül attól, hogy jön e valaki arra vagy sem. Heti szinten kanyarodnak ki elém is, nagyon résen kell lenni, még akkor is, ha a miénk lenne az elsőbbség. Itt a megoldás szerintem megfelelő forgalomlassítás és fizikai akadály lenne, mondjuk a két sáv közti záróvonallal és ráragasztott sávelválasztóval
– mondja a szakember, aki munkája révén egész nap a környék útjain közlekedik tanítványaival.
A Fő utca környéke
Gráczol Gábor véleménye szerint az óvári városrész nagyobb odafigyelést igényel, mint a mosoni. Ahogy ő fogalmaz, ott kaotikusabb a helyzet.
A Fő út a Bíróságtól a Városházáig sok türelmet kíván. Ha a Városkapu téren balra kell kanyarodni a Terv utca irányából a Városháza felé, van, hogy tanulóval öt percig is ott állunk. Ide megoldásnak a lámpás forgalomirányítás lenne a legmegfelelőbb
– mondja.
A közelben van a Pozsonyi út és a Kapucinus utca kereszteződés, ahova elvileg körforgalom fog épülni.
Aki erre közlekedi, az készüljön fel a lassulásra, mivel a kocsisor a Malomszer és a Cserháti Sándor utca találkozásától sokszor egészen a Deák térig és a Váraljai utcáig is feltorlódik, ami a Fő utcán való haladásra is hatással van. Ennek tudatában megfontolandó a kerülőút választása.
A Fő utcán sűrűn vannak gyalogos átkelők véleményem szerint. Ha lámpás forgalomirányítás lenne a Bíróságtól a Deák térig és az öt helyett kettőre, vagy maximum háromra csökkenne a zebrák száma, szintén lámpával ellátva, ráadásul ezek még a Malomszeri lámpával is összhangban lennének, jelentős javulást láthatnánk.
Iskolák környéke
A tanév alatt természetesen nagyobb a forgalom az iskolák és az óvodák közelében. Ami viszont figyelmet és elővigyázatosságot igényel, hogy sokan – megfelelő parkolóhely híján – az úton állnak meg, még ha csak néhány percre is, amíg a diákok az iskolatáskákkal kiszállnak az autókból. Ez nagy lassulást okoz, tehát aki kicsit előrelátó akar lenni, és megteheti, az szeptembertől inkább kerüljön a reggeli órákban.
Park Center
A Park Centernél van egy parkoló utca, ami egyirányú. Rendszeresen mégis behajtanak szemből, ami nem csak veszélyes, de a szabályosan haladókat ezzel esetleg arra kényszerítik, hogy a balra kanyarodást jobb oldalról hajtsák végre. Pedig az út végén tábla is mutatja, hogy tilos a behajtás. Itt tehát akkor is legyen nyitva a szemünk, ha nem várunk szembejövő forgalmat
– fejtegeti Gráczol Gábor.
Hozzáállás
Az oktató tapasztalata szerint egy kis udvariassággal, előrelátással és rugalmassággal nagyon sok helyzetet meg lehetne oldani különösebb beruházások nélkül.
Sajnos sok az intolerancia az utakon. Én próbálom a tanulóimat arra oktatni, hogy első a biztonság, viszont a rugalmasság is egy fontos tulajdonság, hogy alkalmazkodni tudjanak a körülményekhez. Segítem őket abban, hogy tanulják meg felvenni a forgalom ritmusát. Elkerülhetetlen, hogy néha lassan közlekedünk és olyankor sokszor látom a többi autós arcán, hogy szegény anyukám biztosan csuklik. Szerintem elsősorban rá kellene jönni a közlekedők egy jelentős rétegének, hogy ez egy nagy társasjáték, ahol nyerni csak ego nélkül, közösen lehet!
– zárja a felsorolást Gráczol Gábor, autósoktató.
