KÖZéletKÖZlekedésSzigetKÖZélet

Így vezess Mosonmagyaróváron

Az utakat jól ismerő Gráczol Gábor autósoktató megmutatja, hol legyünk különösen is résen, ha Mosonmagyaróváron közlekedünk. 

Mosonmagyaróvár különleges hely, és nem csak a vár, a termálfürdő és a környék természeti kincsei révén, hanem a közlekedés tekintetében is. A város két országhatár közvetlen közelében helyezkedik el. Ráadásul két főváros is könnyen elérhető innen, Bécs 76, míg Pozsony mindössze 33 kilométerre fekszik. A földrajzi adottságok mellett a környékre települt gyárak és vállalkozások is jelentős tömeget vonzanak. Rengeteg új lakópark épült gyors egymásutánban. Gráczol Gábor, a helyi Mazsola Autós Tanoda oktatója többek között ezekben látja annak okait, hogy mára jelentősen emelkedett a városi forgalom. A szakemberrel összeállítottunk egy gyűjteményt azon mosonmagyaróvári helyszínekből, ahol nagyobb odafigyelést igényel a közlekedés – és az oktató azonnal megoldási javaslatokkal is szolgál.

Az elmúlt években történtek apró változtatások, egy két kereszteződésben például lámpás forgalomirányítás és új körforgalom épült. Megépítették a déli elkerülőt, ami egy kicsit csökkentette az átmenő forgalmat. Ez ugyan jó dolog, de azt tapasztalom, hogy a 86-os főút és az autópálya csomópontjánál rendszeres a balesetveszélyes helyzet kialakulása. Sokszor látom, hogy a sofőrök, főleg az ezt a helyet nem ismerő külföldiek, nem használják a gyorsítósávot, hanem Jánossomorja irányából egyből a Mosonmagyaróvárra haladó forgalmi sávba sorólnak, függetlenül attól, hogy jön e valaki arra vagy sem. Heti szinten kanyarodnak ki elém is, nagyon résen kell lenni, még akkor is, ha a miénk lenne az elsőbbség. Itt a megoldás szerintem megfelelő forgalomlassítás és fizikai akadály lenne, mondjuk a két sáv közti záróvonallal és ráragasztott sávelválasztóval

– mondja a szakember, aki munkája révén egész nap a környék útjain közlekedik tanítványaival. 

Gráczol Gábor véleménye szerint az óvári városrész nagyobb odafigyelést igényel, mint a mosoni. Ahogy ő fogalmaz, ott kaotikusabb a helyzet.

A Fő út a Bíróságtól a Városházáig sok türelmet kíván. Ha a Városkapu téren balra kell kanyarodni a Terv utca irányából a Városháza felé, van, hogy tanulóval öt percig is ott állunk. Ide megoldásnak a lámpás forgalomirányítás lenne a legmegfelelőbb

– mondja.

A közelben van a Pozsonyi út és a Kapucinus utca kereszteződés, ahova elvileg körforgalom fog épülni. 

Aki erre közlekedi, az készüljön fel a lassulásra, mivel a kocsisor a Malomszer és a Cserháti Sándor utca találkozásától sokszor egészen a Deák térig és a Váraljai utcáig is feltorlódik, ami a Fő utcán való haladásra is hatással van. Ennek tudatában megfontolandó a kerülőút választása.

A Fő utcán sűrűn vannak gyalogos átkelők véleményem szerint. Ha lámpás forgalomirányítás lenne a Bíróságtól a Deák térig és az öt helyett kettőre, vagy maximum háromra csökkenne a zebrák száma, szintén lámpával ellátva, ráadásul ezek még a Malomszeri lámpával is összhangban lennének, jelentős javulást láthatnánk. 

A tanév alatt természetesen nagyobb a forgalom az iskolák és az óvodák közelében. Ami viszont figyelmet és elővigyázatosságot igényel, hogy sokan – megfelelő parkolóhely híján – az úton állnak meg, még ha csak néhány percre is, amíg a diákok az iskolatáskákkal kiszállnak az autókból. Ez nagy lassulást okoz, tehát aki kicsit előrelátó akar lenni, és megteheti, az szeptembertől inkább kerüljön a reggeli órákban.

A Park Centernél van egy parkoló utca, ami egyirányú. Rendszeresen mégis behajtanak szemből, ami nem csak veszélyes, de a szabályosan haladókat ezzel esetleg arra kényszerítik, hogy a balra kanyarodást jobb oldalról hajtsák végre. Pedig az út végén tábla is mutatja, hogy tilos a behajtás. Itt tehát akkor is legyen nyitva a szemünk, ha nem várunk szembejövő forgalmat

– fejtegeti Gráczol Gábor.

Az oktató tapasztalata szerint egy kis udvariassággal, előrelátással és rugalmassággal nagyon sok helyzetet meg lehetne oldani különösebb beruházások nélkül.

Sajnos sok az intolerancia az utakon. Én próbálom a tanulóimat arra oktatni, hogy első a biztonság, viszont a rugalmasság is egy fontos tulajdonság, hogy alkalmazkodni tudjanak a körülményekhez. Segítem őket abban, hogy tanulják meg felvenni a forgalom ritmusát. Elkerülhetetlen, hogy néha lassan közlekedünk és olyankor sokszor látom a többi autós arcán, hogy szegény anyukám biztosan csuklik. Szerintem elsősorban rá kellene jönni a közlekedők egy jelentős rétegének, hogy ez egy nagy társasjáték, ahol nyerni csak ego nélkül, közösen lehet!

– zárja a felsorolást Gráczol Gábor, autósoktató.
További cikkek
KÖZéletKÖZkincsKÖZlekedésKÖZösségMosonmagyaróvárSzigetKÖZélet

Minőség és innováció: együttműködik a Trigo Quality Support Kft. és a Széchenyi István Egyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Trigo Quality Support Kft., a Széchenyi István…
Read more
DunaszigetKÖZéletKÖZkincsKÖZösségSzigetKÖZéletTelepülések

Folyamatos a fejlődés és az alkalmazkodás a Dunaszigeti Zöldségközösségben

A gazdálkodásból élő, terményeiket megosztó Payr Anna és Czina Ferenc igyekszik lépést…
Read more
KÖZéletKÖZösségSzigetKÖZélet

Sikeresen lezajlott „A konyha piaca 2.0”!

Mosonmagyaróváron szeptember 28-án, vasárnap újra életre kelt a Malom Placc, amely ezúttal a…
Read more

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük