KÖZéletSzigetKÖZélet

Mosonmagyaróvár és a Szigetköz hangulatait ragadja meg olajfestményein


Kelemen Ferenc több mint harminc éve vett először ecsetet a kezébe, azóta töretlen a lelkesedése az alkotás iránt.
Klasszikus technikával készült olajfestményein Mosonmagyaróvár utcarészletei, jellegzetes épületei, de a Szigetköz varázslatos hangulatai is visszaköszönnek.

Kelemen Ferenc festőművész a Lajta-parti város régi épületeit kedveli a leginkább, mint például a vár, vagy a főhercegi malom. Ez utóbbit sokféleképpen ábrázolta már képein. Legutóbb egy téli hangulatú verzióját készítette el.

Mint mondta, rengeteg téma vár arra a tarsolyában, hogy megfesse őket. Újabban kétféle dologgal kísérletezik, melyek közül az egyik: a szigetközi ihletésű tájképekbe állatokat, történeteket csempész. Azonban nem klasszikus, kidolgozott állatábrázolásokat láthatunk ezeken a képeken, hanem inkább jelzésszerű utalásokat, melyek tovább színezik a természeti táj által megfestett hangulatot, úgy, hogy a hangsúly továbbra is a Szigetköz mesés tájain marad.

Ehhez a kísérletezéshez kapcsolódik egyik legutóbbi alkotása, mosonmagyaróvári feldolgozása is.

„Az egyik kedvenc helyem a városban a Wittman Antal Park, ahol a Lajta partján óriási fák állnak, ez szolgált az egyik képem hátteréül, amely „A hízelgő” címet kapta”

– részletezte a művész, aki erre a helyszínre álmodta újra La Fontaine népszerű meséjét, a holló és a róka történetét.


Ferenc arra a kérdésünkre, honnan ered nála a Szigetköz szeretete, elmondta, hogy a kilencvenes években élt rövid ideig Kisbodakon feleségével, illetve Halásziban hat évet.  

Sokat jártunk a természetben, különösen gyakran látogattunk el Doborgazra, így a szigetközi holtágak zegzugait meglehetősen jól ismerem – mesélte a festőművész.

A természetben való kikapcsolódás számomra társas tevékenység, amikor kirándulunk, magamba szívom az ottani élményeket, az atmoszférát, kattog a fényképezőgépem, majd itthon, a műhelyemben dolgozom fel a számomra érdekes képeket. Persze olyat is csináltam, hogy leültem a természetben festeni, de az ritkábban fordult elő – magyarázta. 

Ferenc gyermekeivel gyakran sétál a városban is, az érdekesebb részleteket lefotózza, majd otthon megfesti a városképeket. A vár mellett többek között a mosoni templomról, Magyaróvár utcáiról is készültek képei. Emellett portrékat, csendéleteket is fest.


Képeit korábban több helyütt kiállították: a Huszár Gál Városi Könyvtárban és a Fehér Ló Közösségi Házban nyílt önálló tárlata, de a Moson Megyei Tárlaton is több alkalommal felfedezhettük képeit. A főhercegi malomról készített egyik olajfestménye napjainkban a Fehér Ló Közösségi Ház falát díszíti.

A mosonmagyaróvári négygyermekes családapa elmondta, most egy festői programot valósít meg, korlátozott palettával dolgozik, ami azt jelenti, hogy csak bizonyos színeket használ fel a képein, s ezekből keveri ki a további hiányzó színeket. A három szín, amit használ, a krapplakk (ez egy mélybordó szín), a kadmiumsárga és a párizsi kék (mély kék szín). Ezekből szinte a teljes spektrum kikeverhető, illetve még a fehér színt hívja segítségül az alkotáshoz Ferenc.

További cikkek
KÖZéletKÖZkincsKÖZösségMosonmagyaróvár

Egy élet a kereszténydemokráciáért – Kovács K. Zoltánra emlékezünk

100 évvel ezelőtt, 1924. március 27-én született Mosonmagyaróváron Kovács K. Zoltán, a…
Read more
KÖZéletKÖZkincsKÖZösség

A Széchenyi István Egyetem Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karának oktatóit díjazták az Év agrárembere díjátadón

A Széchenyi István Egyetem Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karának oktatói értékes szakmai…
Read more
KÖZbensőKÖZélet

Dühkezelés gyermekkorban – Ezt a három dolgot minél előbb tanítsa meg a gyermekének!

Szülőként hajlamosak vagyunk megijedni gyermekeink heves érzelmi megnyilvánulásaitól, pedig…
Read more

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük