Ingyenesen érhető el minden 65 év feletti számára az az eszköz, amellyel a nap bármely percében gyorsan juthatnak szakszerű segítséghez. A gondosóra használatával képzett diszpécsereket érhetnek el rosszullét esetén, akik akár a családtagokat, akár a mentőszolgálatot is értesíthetik. A program az egész országban elérhető és egy regisztrációs űrlap kitöltésén kívül semmilyen más intézkedésre nincs szükség az igényléséhez.
Mire való a Gondosóra?
Bár mi nem lehetünk mindig idős hozzátartozóink mellett, a modern technikának köszönhetően már számos eszköz áll a rendelkezésünkre, hogy biztonságban tudjuk szüleinket, nagy- és dédszüleinket. Előfordulhat, hogy valaki annyira rosszul lesz, hogy nem igazodik ki a mai telefonok kis képernyőjén, hogy tárcsázni tudja a megfelelő számot.
A segítséghívásban segít a Gondosóra program, amelyet a magyar kormány indított néhány éve. Ennek keretében minden saját otthonában élő 65 év feletti magyar állampolgár jogosult egy ingyenes eszközre. Ez pedig egy olyan, órához hasonló tárgy, amelyen egy gomb megnyomásával érhető el a segítség. A program huszonnégyórás diszpécserszolgálat és a kontaktszemélyek (családtag, szomszéd, barát, vagy akár kérés esetén szociális gondozó) bevonásával működik.
Hogy lehet használni?
A jelzőeszközről segítségkérés küldhető a Diszpécserközpontnak. Minden jelzésre szakképzett diszpécser reagál, a megfelelő intézkedések folyamata pontosan szabályozott. Az eszköz kétirányú kommunikációra alkalmas. A zárt rendszeren belül a készülékről csak a Diszpécserközpontba lehet jelzést indítani az egyedüli, főgomb hosszú megnyomásával. A Gondosóra használóját is csak a diszpécserek tudják visszahívni.
A jelzőeszköz víz- és ütésálló, erősebb ütést vagy esést érzékelve automatikusan jelzést küld a Diszpécserszolgálatnak.
Emellett pedig kontaktszemélyeket is meg lehet adni, tovább növelve a biztonságérzetet. Ők azok az óra használója által megadott személyek, akiket szükség esetén a diszpécser gyorsan értesíteni és mozgósítani tud a segítségnyújtásra és az adott probléma megoldására.
A rendszer fenntartójának (a 4iG Nyrt.) javaslata szerint a legszerencsésebb, ha az első helyen megadott kontaktszemélynek van kulcsa a Gondosórát viselő lakásához, és lehetőség szerint a közelben lakik, valamint bizalmi kapcsolatot ápolnak egymással.
Az eszközt karon, vagy nyakba akasztva is lehet hordani, egyetlen gomb van rajta, így egyszerű a kezelése és a használója szinte minden esetben képes segítséget hívni. Az eszköz beszerzése és használata teljesen ingyenes és az egész országban elérhető.
Hogyan működik a segítségnyújtás?
Ha nincs szükség sürgős, személyes beavatkozásra, elsődlegesen a képzett diszpécserek próbálnak segíteni.
Amikor viszont az kell, hogy valaki személyesen a helyszínre siessen, akkor a diszpécser értesíti a megadott kontaktszemélyt. Itt olyan esetekre kell gondolni, mint például ha pszichés, mentális probléma áll fenn, vagy ha az ügyintézéshez van szükség segítségre; de akkor is hívhatják a megadott személyt, ha higiéniás szükséglet okoz gondot, illetve fizikai segítségnyújtásra van szükség.
Ha viszont sürgős beavatkozás szükséges (mert például az illető elesett, baleset érte vagy rosszul van), a diszpécser – a kontaktszemély értesítése mellett – közvetlenül intézkedhet, akár a sürgősségi segélyszolgálat bevonásával.
Miként lehet igényelni?
A programhoz csatlakozni és gondosórát igényelni a gondosora.hu weboldalon keresztül lehet, ahol bővebb tájékoztató is olvasható a rendszer részleteiről, valamint egy tájékoztató videó is található itt, ami segít megérteni, hogy működik a segítségnyújtás. Ezen az oldalon a REGISZTRÁCIÓ gombra kell kattintani, majd kitölteni a megjelenő űrlapot. Az eszköz házhozszállítása ezt követően, három hónapon belül történik. Hogy ezen időintervallumon belül mikor kapjuk meg a készülékünket, nagyban függ attól, hogy hány jelentkező vár még az óra megérkezésére.
A regisztrációs űrlapot kitöltheti az igénylő, vagy az ő megbízásából bárki. A készülék használatba vételéhez javasolt olyan családtag vagy ismerős regisztrálása, akiket riasztás esetén a Diszpécserközpont értesíteni tud.
A készülék megérkezése után a rendszeres töltésén és viselésén kívül semmi másra nincs szükség, hogy a program aktív tagja maradjon.
Kéznél van a segítség
A családon belül akkor igényeltünk először gondosórát, amikor párom édesanyja rosszul lett az utcán– mondja a szerző. – Szerencsére egy közelben járó férfi tudta, hogy mit kell tenni és nem tétovázott, hanem hívta a mentőt, és mivel mindez néhány háztömbnyire történt a mentőállomástól, hamar meg is érkezett a szakképzett segítség. Sokat gondolkodtunk azóta azon, hogy milyen szerencsének volt, ugyanis a Mama aznap nem tervezett már utcára menni, viszont épp akkor telefonált neki az optikus, hogy elkészült az új szemüvege és azért indult el otthonról, hogy azt felvegye. Ha a stroke otthon éri, talán reggelig se jön rá senki, hogy valami történt.
Azóta több családtagunk is viseli már a segélyhívó eszközt és bár szerencsére még nem kellett gombot nyomniuk, ők is és mi is nyugodtabban töltjük a napjainkat. Így mindenhol velük lehet egy tettre kész „őrangyal” és nem a szerencsén múlik, hogy ki látja meg őket, amikor segítségre szorulnak.
Írta: Kamocsai Rita