Kertvéllesyné Pál Erika saját kisfia támogatására vált fejlesztő pedagógussá, mára viszont számtalan gyermeknek és családjának tudott segíteni az Ayres-terápia néven ismert mozgásterápia révén. A módszerhez különleges eszközök és izgalmas játékok tartoznak.
Mint nagyon sokan, akik segítő hivatásban dolgoznak, a Vámosszabadiban élő Kertvéllesyné Pál Erika is személyes indíttatásból vált fejlesztőpedagógussá. Alapdiplomája szerint magyar szakos középiskolai tanár és magyart mint idegen nyelvet tanított a pécsi egyetemen külföldi hallgatóknak, ebből készült a PhD-fokozatra. Közben azonban a magánélete Győrbe hozta, majd a kisfia koraszülöttsége és oxigénhiányt szenvedett állapota irányította a fejlesztés-mozgásfejlesztés területére.
Számos tanfolyamot, képzést elvégezett, hogy gyermekén segítsen. Ez olyan erős motivációt jelentett az édesanya számára, hogy pedagógus szakvizsgáját már a mozgásfejlesztés területen tette le.
A kisfiam sorsfordítóként érkezett, a mozgásfejlesztés lett a hivatásom, közel tizenhat éve erről szól az életem. Bár nagyon szerettem az egyetemen oktatni, és akkoriban teljes mértékben elképzelhetetlen lett volna számomra, hogy a napjaimat tíz órában egy fejlesztő tornateremben töltsem, ma már egyáltalán nem bánom, hogy így alakult a sorsom. Boldog, kiegyensúlyozott, kiteljesedett az életem. A kisfiam története sikertörténet, és azóta nagyon sok kisgyereknek, családnak tudtam segíteni a munkámmal
– kezdi Kertvéllesyné Pál Erika, aki lassan két évtizede töretlen lelkesedéssel és elhivatottsággal látja el feladatait.
A szakvizsga után egy győri fejlesztőházban helyezkedett el óraadó tanárként, amikor ismét Pécsről, az Evangélikus Egyháztól kapott felkérést, hogy az akkor újonnan nyíló pécsi evangélikus óvodában építsen ki Ayres-termet és indítsa be a terápiás munkát, hiánypótlásként – ami aztán nagy siker lett.
A szolgáltatás nyitott volt a város felé, nem csak a helyi óvodások számára volt elérhető, és akkora érdeklődés övezte, hogy szinte azonnal teltházzal működött. A felkérés miatt lettem egyéni vállalkozó, a pécsi teremmel egyidőben készítettük el a férjemmel az otthonunkban, Vámosszabadiban az általunk megálmodott Móka-várat. Három éven át hétközben itthon dolgoztam, hétvégente pedig Pécsett. Ma már csak a győri, Győr környéki gyerekekkel foglalkozom, bár igaz, hogy közülük sokan egy órát is utaznak, elég nagy sugarú körből érkeznek hozzám, például felkeresnek Sopronból, a szlovák Komáromból, Mosonmagyaróvárról is
– avat be minket az Ayres-terápia vámosszabadi meghonosítója.
Mi az az Ayres-terápia?
Pszichológiai, pedagógiai alapokon nyugvó, idegrendszeri fejlesztést célzó szenzomotoros mozgásterápia. Gyerekbarát, elfogadó módszer, kényszer nélküli, mely során a gyerekek játszva fejlődnek egy speciális tornateremben speciális eszközöket használva.
Az idegrendszeri érlelés lassú és hosszú kifutású, egyéntől és tünetektől függ a terápia időtartama és gyakorisága: tanévre tervezünk, heti egy-két alkalom elegendő ingermennyiséget ad a fejlődéshez.
Kinek ajánlott a módszer?
Sok pici gyerekes család keresi fel a Móka-várat beszédindítás, illetve megkésett beszédfejlődés miatt. Sok a magatartászavaros gyerek, mások koncentráció-, figyelemzavar, tanulási nehézségek miatt járnak Ayres-terápiára. A szakember tapasztalatai szerint ADHD-s gyerekek gyógyszert hagynak el a módszer segítségével, a hiperaktív gyerekeket lenyugtatja a mozgásterápia. Vannak, akiknek a mozgását csiszolja a módszer, vannak, akik tic-zavar miatt jönnek. Nagyon sok autista gyerek is jár a foglalkozásokra, akiknek és akikkel könnyebbek így a hétköznapok. Gyakran úgynevezett szenzoros érzékenység miatt keresik meg, és az ezzel összefüggő evészavaros gyerekeken is segít a terápia. Egyszóval színes a paletta, kiknek nyújt segítséget ez a szenzomotoros fejlesztés, de mindenképpen fontos kihangsúlyozni: tévhit, hogy az Ayres-terápia csak diagnózissal, problémával küzdő gyerekek számára ajánlott! Nagyon sok gyerek iskolaelőkészítési céllal jár, ezzel megalapozva a sikeres iskolás éveket!
Az Ayres-terápia hivatalosan 0-12 éves korig ajánlott, én 3-12 éves korosztállyal dolgozom. Beszédindítási céllal mindenképp ajánlanám a 3 éveseknek a terápiát, ha addig nem indul be a beszéd, de szívem szerint a 4 éves korosztállyal kezdenék. Az óvoda utolsó éveiben, és az iskolás esztendők elején tartó gyerekek tudják minden aspektusát élvezni a módszernek. Ilyenkor a mozgásfejlesztő eszközök használatát erősen motiválja a fantáziájuk, egyik szerepjátékot a másik váltja, így az egész foglalkozás egy nagy kaland, ahol hajózunk, kalózokat látunk, helikopterre szállunk, hegyet mászunk, állatokat szabadítunk ki, kincseket keresünk, villámot szelídítünk és még sokáig sorolhatnám
– folytatja Kertvéllesyné Pál Erika, aki a foglalkozások részleteibe is beavat bennünket.
Miről szólnak a foglalkozások?
A gyerekek heti rendszerességgel egyénileg, vagy kétfős, illetve három-négyfős csoportokban vesznek részt a foglalkozásokon, órás váltásban. A program pedig nagyon változatos!
„Színes, érdekes mozgásfejlesztő eszközöket használunk, hol akadálypályát teljesítünk – rengeteg billenő, mozgó eszközön át, hol érzékelő pályákon megyünk végig. Tizenkét hinta és háromféle csúszda közül választhatnak a gyerekek, de van labdafürdő, guruló és lépegető eszközök, billenő deszkák, kifeszített lépegető háló, lengő tenisz, forgó-eszközök, trambulinok, bőrérzékelési játékok, mángorló és még sok más, felsorolni is nehéz lenne mindent. Az Ayres-terápia során nincs kényszer, azon az alapelven működik, hogy a gyermek erősségére épít és belső indíttatására. Azonban a megengedő attitűd nem azt jelenti, hogy mindenki szabadon azt csinálja, amit szeretne. A terapeuta egy felnőtt játszótárs, aki kínál és rávesz dolgokra, segít, bíztat, és közben óv, véd, no meg persze határokat is szab! Eleinte megismertetem a gyerekeket az eszközökkel és használatukkal, közben rájuk figyelve és kéréseiket meghallgatva egyénre szabottan kínálom azt az eszközt, amiről úgy gondolom, hogy számukra szükséges, illetve teljesítem a kéréseiket, hiszen náluk jobban ki érezné, mire van szükségük? Amihez nagyon ragaszkodom, hogy minden óra része legyen a hinta-blokk, benne az Ayres-terápia legikonikusabb eszközével, az Ayres-hálóval. Ezt az eszközt más terápia nem használja. Magzati pózban hintáznak benne a gyerekek, átélve az anyaméh védettségét. Felkavaró testi és lelki élmény ez számukra, és erősen fejlesztő hatású!” – magyarázza a szakember, aki számára minden gyerek emlékezetes, akivel találkozott munkája során.
Élmény számára, ha a szelektív mutista kisgyerek a foglalkozások hatására ki mer állni verset mondani az egész óvoda elé. Eredmény, ha nem rajzoló gyerek hozza az alkotásait, vagy ha egy evészavaros pindur új ízeket, ételeket kóstol! Ilyen történeteket él meg nap, mint nap Erika, akinek ezek a sikerek még több erőt adnak a munkájához.
Sikernek könyvelek el minden pozitív visszajelzést, ami a szülőktől, valamint az óvó és tanító néniktől érkezik. Siker, ha egy gyerek jól teljesít az oviban vagy az iskolában. Siker a szakma felől érkező elismerés is. Mindenekfelett azonban a legnagyobb siker számomra a gyerekek-szülők szeretete! Nincs annál jobb érzés, hogy a gyerekek szívesen jönnek hozzám, számolják a napokat, hányat kell aludniuk, hogy órájuk legyen!
– mondja zárásul Kertvéllesyné Pál Erika.
A fotók a Móka-várban készültek Vámosszabadiban.
Írta: Kamocsai Rita